IRD: Jak požádat o daňové číslo

Zajímá vás, jak požádat o novozélandské daňové číslo IRD, abyste se mohli nechat zaměstnat? Přinášíme detailní návod, jak vše vyřešit jednoduše a online. Daňové číslo vám přijde prostřednictvím SMS nebo e-mailu do 2 pracovních dní.

Co je IRD číslo a proč ho potřebujete

Aby vám zaměstnavatel mohl začít vyplácet mzdu, potřebujete mu poskytnout novozélandské daňové číslo, tzv. IRD number. Pokud plánujete pracovat, určitě požádejte o IRD číslo co nejdříve od nashromáždění všech potřebných dokumentů. Je však pouze mýtem, že IRD číslo potřebujete získat již před nástupem do práce. Dočasně můžete pracovat i bez IRD čísla, jen je potřeba se domluvit se zaměstnavatelem, že vaše žádost o IRD je v běhu a souhlasíte s tím, aby odložil platbu mzdy do pozdějšího termínu. (Pokud nemáte IRD číslo a nechcete výplatu odkládat, zaměstnavatel vám musí strhnout ze mzdy srážkovou daň 45 %.)

Jak požádat o IRD číslo online krok za krokem

1. Doleťte na Zéland

Abyste mohli o daňové číslo žádat, musíte již být na Zélandu. Jako ověření vaší identity se totiž použije informace od novozélandského imigračního, kde váš pas ověřovali a potvrdili si, že jste to skutečně vy.

Cestovní pojištění na working holiday? Žádný problém, seznamte se s nejpopulárnějšími a osvědčenými variantami. Přečtěte si také článek Dlouhodobé cestovní pojištění: Vyvarujte se chyb, na které doplatili jiní.

2. Vyplňte online žádost

Online žádost je možné odeslat pouze do data, které je na vašich vízech označeno jako nejzašší datum pro přílet na NZ. Pokud tak letíte na NZ na poslední chvíli, určitě žádost neodkládejte, ušetříte spoustu času.

Vyplňte online žádost o daňové číslo IRD.

Potřebovat budete:

  • Cestovní pas
  • Číslo vaší žádosti o víza (Immigration New Zealand Application number)
  • České / slovenské daňové číslo (tax identification number nebo také TIN), což je vaše rodné číslo.
  • Pokud již máte aktivovaný NZ bankovní účet, musíte doložit, že je aktivní bankovním výpisem, který ukazuje vklady a výběry. Částky vkladu a výběru se přitom musejí lišit. Alternativně můžete doložit potvrzení z banky, že váš účet je plně funkční.

TIP: Pokud o IRD číslo zažádáte před aktivací účtu v bance, jen uvedete, že aktivní bankovní účet ještě nemáte.

Údaje jednoduše vyplníte do formuláře a své daňové číslo obdržíte prostřednictvím SMS do 2 pracovních dní.

Co když mi online žádost hlásí chybu?

Některým cestovatelům se bohužel stane, že online žádost nahlásí chybu “Your identity could not be verified”. V takovém případě vaše cesta k IRD číslu bude komplikovanější a musíte jít žádat na poštu nebo pobočku Inland Revenue.

Při žádosti na poště musíte doložit, že máte plně funkční bankovní účet, proces je proto o něco složitější.

1. Založte si bankovní účet

Zahraniční osoby musejí mít nově před podáním žádosti o IRD založen a plně funkční bankovní účet na Novém Zélandu. Pojmem plně funkční se rozumí, že můžete na účet posílat peníze a zase je vybírat. Na téma založení bankovního účtu si můžete více přečíst v článku Založení bankovního účtu. Rozhodně doporučujeme využít možnosti založit účet již z ČR a domluvit si předem schůzku v bance.

2. Získejte potvrzení, že váš bankovní účet je plně funkční

Aby váš bankovní účet byl plně funkční, je vždy nutná návštěva pobočky. Banka totiž musí nejdříve ověřit vaši identitu – je to součást mechanismů v boji proti praní špinavých peněz (anti-money laundering). To, že si účet založíte online před odletem z ČR tedy neznamená, že máte plně funkční účet! Na takto založený účet můžete totiž peníze vkládat, ale až do momentu ověření na pobočce je nemůžete vybírat.

Možností, jak doložit plně funkční bankovní účet je více, ale nejjednodušší jsou následující 2:

  • Získejte bankovní výpis ze svého NZ účtu, na kterém je vidět alespoň 1 vklad a 1 výběr. Pozor, částky vkladu a výběru se musí lišit.
  • Pokud nemůžete čekat na výpis z účtu, musíte od své banky získat potvrzení, že účet je plně funkční (fully functional bank account), nebo že se jedná o aktivní účet (active bank account).

3. Zajděte na poštu

Pro žádost na poště potřebujete níže uvedené dokumenty:

  1. Kopii cestovního pasu – strana s fotografií a originál pasu
  2. Vytištěná elektronická víza
  3. Doklad vaší současné nebo poslední dostupné adresy – postačí poslední výpis z bankovního účtu, telefonní účet, účet za energie nebo občanka. Jak z výše uvedeného vyplývá, použít můžete i vaší poslední adresu v ČR.
  4. Potvrzení plně funkčního novozélandského účtu (viz níže)

Formulář, který potřebujete vyplnit je označen číslem IR742. Formulář si můžete stáhnout nebo jej najdete přímo na poště. Přineste s sebou na poštu výše uvedené dokumenty potřebné pro žádost, kde ověří jejich kompletnost ale také to, že kopie odpovídá originálu (například u cestovního pasu). Z toho důvodu si nezapomeňte také originály.

Seznam poboček pošt a jejich pracovní doba

Poznámka: Ve formuláři žádosti je položka: “your tax identification number (TIN) from your country of origin or a reason why you do not have one”. České daňové identifikační číslo je vaše rodné číslo.

Poznámka pro držitele resident víz

Pokud cestujete na NZ s resident vízy a budete žádat o IRD na poště, vyplníte jednodušší formulář IR595.